logboek LIV Spitsbergen - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Edwin Delden - WaarBenJij.nu logboek LIV Spitsbergen - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Edwin Delden - WaarBenJij.nu

logboek LIV Spitsbergen

Door: Edwin van Delden

Blijf op de hoogte en volg Edwin

03 Juni 2016 | Nederland, Utrecht

Woensdag verlieten we de haven van Trontheim, varend op de motor met een prachtig zonnetje en weinig wind langs de kust rchting noorden. Als stuurman stond Leo de hele dag aan het stuur en dat ging hem (uiteraard) goed af. Het is niet alleen letten op ander verkeer maar ook wat de route is. Aan welke kant mag je schepen voorbij, wie heeft voorrang, hoe ver blijf je uit de kust en waar is het te ondiep. Dat laatste is niet zo vaak want de meter geeft meestal aan dat het hier meer dan 250 meter diep is. Na zeven uur varen (Harm en ik boekjes lezen, Leo werken) kwamen we aan in Uthaup, een tip van de Noorse visser toen we vroegen waar we konden aanmeren in leuke kleine dorpjes zonder toeristen. Uthaup heeft inderdaad geen toeristen, maar ook geen winkel, café of zelfs zichtbare inwoners! Vreemd, met de lange donkere winters van oktober tot mei zou je toch verwachten dat hier genoeg kindjes rond huppelen…. De laatste dorpswinkel is dit jaar na 124 jaar gesloten. We hebben dus heerlijk op het dek gezeten, met uitzicht over de baai en de houten gekleurde huisjes en ons eigen meegebrachte bier gedronken.

Het volgende rustige plekje waar we nu zitten is Kuringvagen Marina, gelegen in een zeer beschutte baai, ingesloten door wat begroeide heuvels. Een plaatje van een ansichtkaart zo mooi en we kunnen er lang van genieten want het blijft elke dag steeds langer licht. Leo stond gister nog om 0.00 uur buiten te genieten van een ondergaande zon en wilde bijna niet naar bed. Wat is er vandaag gelukt? Brood bakken, dus we hebben heerlijk vers brood. Wat is er mislukt? Vissen, dus hebben we hachee met gekookte aardappels gegeten.

Ik krijg veel bemoedigende reacties v.w.b. mijn gebroken rib (dank jullie!) en dat ik het op de boot rustig aan moet doen. Dat is helemaal waar maar de bewegende boot is slechts een klein onderdeel van het probleem. Het grootste probleem zijn de twee Scheepsjongens van Bonte LIV die met me mee varen want het is vrijwel de hele dag gieren en brullen. Gisteravond was helemaal het toppunt toen we met z’n drie minutenlang de slappe lach hadden. En da’s nie goe nie fur die rib. Maar het geeft wel aan dat we echt een toptijd hebben en 100% genieten.

• 03 Juni 2016 - 11:09

Robert:

hahahahahahahaha...leipe shit mannen...mooi dat jullie het zo leuk hebben ;>))

• 03 Juni 2016 - 18:06

Wim:

Top mannen, goed om te horen dat jullie het naar je zin hebben. Had ook niet anders verwacht. Stelletje piraten.

• 03 Juni 2016 - 21:47

Maja:

heerlijk Harm, deze reis!! fijn voor je dat je ook zulke gezellige en goede
    vrienden hebt, geniet en ik volg jullie met grote interesse!good luck

• 06 Juni 2016 - 17:50

Thea:

Leuk om te lezen Leo en kornuiten.
    Volgens mij gaat ie goed ;)!